Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2022

Ο Δοξατινός κείμενο για το αγαπημένο του Δοξάτο δημοσιευμένο στα Νέα του Δοξάτου

Μια δύσκολη φθινοπωρινή πορεία. Οι δύσκολοι πραγματικά καιροί για τα κοινά έχουν επηρεάσει όλους μας παρουσιάζει παράλληλα μια κάμψη και ίσως αδιαφορία για το μέλλον του τόπου. Βέβαια από τη φύση μας είμαστε αισιόδοξοι και παρά τα εμπόδια προσπαθούμε για τον όμορφο αγώνα που έχουμε αναλάβει. Τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν στη διοργάνωση των χορών για την εθνική επέτειο από το Δήμο Δοξάτου, δημιούργησαν ένα κλίμα φόρτισης στις ευαίσθητες παιδικές ψυχούλες καθώς και στους γονείς που δεν χάρηκαν τα παιδιά τους στην προσπάθειά τους για μια καλή εμφάνιση. Σημεία των καιρών θα έλεγε κανείς και παραμένει πάντα έντονη η αδιαφορία για ό, τι απορρέει από τον πολιτισμό και την παιδεία. Προτεραιότητα σε άλλα μεγάλα έργα ίσως και όχι στα παιδιά. Ποιος ασχολείται τώρα με αυτά; Κατά καιρούς βέβαια διακρίνει κανείς και από τα παιδιά και τους γονείς την όποια αδιαφορία για τα προγράμματα, που δικαιολογείται ίσως από το φόρτο εργασίας αλλά και από εξωτερικούς παράγοντες. Η παρουσία των χοροδιδασκάλων διαβάλλεται και οι ίδιοι δεν μπορούν να αποδώσουν αλλά σίγουρα και τα παιδιά. Εμείς εδώ στον τόπο μας δεν ξεχνάμε ότι ξέρουμε να σεβόμαστε τη δουλειά του άλλου και να παίρνουμε από τον κάθε δάσκαλο αυτό που πρέπει και που μπορεί να δώσει. Μάλιστα με την αγάπη μας τον δυναμώνουμε και αξιοποιούμε στο έπακρο τις δυνατότητές του. Προσπαθούμε να μη λαϊκίζουμε και να μη δίνουμε τη δυνατότητα στον άλλο να εκμεταλλεύεται αυτού του είδους τη συμπεριφορά. Τα πρόσωπα σε όλη αυτή τη διαδικασία όλα και των δασκάλων και των μελών του Δ.Σ έρχονται και παρέρχονται αυτό που μένει και έχει την ανάγκη στήριξης είναι ο πολιτισμός, η ιστορία του τόπου και ο Σύλλογος και προ πάντων η αγάπη για τα παιδιά και τα όνειρά τους που δεν θέλουμε να πληγώνονται. Γι’ αυτό και ζητάμε μόνο την εμπιστοσύνη και το ενδιαφέρον των γονιών με σκοπό την προστασία των ίδιων των παιδιών τους από κάθε μορφής λαϊκισμό. Όνειρό μας είναι να εμφανίσουμε ένα πετυχημένο σύνολο νέων αγοριών και κοριτσιών που θα μπορούσε να ταξιδέψει παντού και να προβάλει την ιστορία αυτού του μαρτυρικού τόπου αλλά και να διασκεδάσει και να χαρεί μαζί με άλλους νέους. Όποτε δίνουμε την ευκαιρία για ένα ταξίδι ή τη συμμετοχή σε μια διοργάνωση υπάρχει μια ομάδα, όμως γρήγορα διαλύεται. Γνωρίζουμε τις δυσκολίες και τον πολύτιμο χρόνο των νέων, αλλά είδαμε και την προσφορά και την προθυμία σε ανάλογες περιπτώσεις άλλων ανθρώπων, που μόνο με το σεβασμό και την αγάπη και φυσικά την ανιδιοτέλεια έχουν πετύχει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παρουσία των φίλων της Χωριστής πέρυσι στους μαθητικούς καλλιτεχνικούς αγώνες. Δάσκαλοι, μουσικοί μαθητές μέλη του Δ.Σ δουλεύουν όλοι μαζί αγόγγυστα με μεράκι και ανιδιοτέλεια, για να χαίρονται όλοι μαζί το αποτέλεσμα και να καμαρώνουν. Εμείς δυστυχώς μίσθιοι και εξαρτημένοι από κάθε μορφής απολαβή περιμένουμε «το μάνα εξ ουρανού» για να δουλέψουμε. Ως Δ.Σ προσπαθούμε εδώ και αρκετά χρόνια ν α διοργανώσουμε διάφορες εκδηλώσεις ποιοτικές για τους συμπολίτες μας αλλά και την προβολή του τόπου και προσπαθούμε κάθε φορά να ενισχύουμε και την τοπική οικονομία, γιατί κομμάτι αυτού του τόπου είμαστε και εμείς που δρα και ενεργεί και υπάρχει μόνο μέσω αυτού τόπου και της αγάπης των κατοίκων. Οι κριτικές και η μιζέρια δεν ταιριάζουν ούτε στον χαρακτήρα μας αλλά ούτε και στην υψηλή αποστολή που έχουμε αναλάβει. Προσπαθούμε λοιπόν για ποιότητα στη ζωή των νέων και των γυναικών Απαιτούμε και διεκδικούμε με κάθε τρόπο δημιουργική απασχόληση των μικρών μας φίλων με τη δημιουργία πραγματικού Κέντρου Νεότητας με ηλεκτρονικούς υπολογιστές καθώς και για τη δυνατότητα αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου των γυναικών. Δημοσιοποιήσαμε και υποβάλλαμε τα αιτήματά μας πρώτα στο Δήμο μας στη συνέχεια στο Υπουργείο Πολιτισμού και μέσω των βουλευτών της περιφέρειάς μας. Ενημερώνουμε για τη δράση μας και μέσω της εφημερίδας και των άλλων εκδόσεων όλους τους αρμόδιους φορείς και πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε τα μέγιστα για τις αποφάσεις επιχορήγησης των πολιτιστικών κέντρων του Δήμου.

 Ηλίας

 

Είναι ένα αφιέρωμα στα παιδιά και τα εγγόνια μας, αφού η καλπάζουσα τεχνολογική εξέλιξη του 20ου αιώνα τείνει να αλλοιώσει αρνητικά όλα  εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν τη ζωή και την εικόνα του πλανήτη- και του χωριού μας φυσικά, περιοριζόμενοι μέχρι το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που δεν τον έζησαν. Το Δοξάτο με υψόμετρο μόλις τα 80 μέτρα, σφιχταγκαλιασμένο ένα γύρω από πανύψηλα βουνά και χαμένο στην όμορφη κοιλάδα του Στρυμόνα πορεύεται κάτω από την επίδραση του Ηπειρωτικού όσο και Υγρού κλίματος χωρίς έντονες κλιματικές αλλαγές. Τότε ήταν άγνωστα τα θερμοκήπια, το Ελ Νίνιο και η Τρύπα του Όζοντος. Το μικροκλίμα του χωριού μας σχεδόν αμετάβλητο. Τα χιόνια σκέπαζαν τη γη, γύρω στα 10-20 εκ. του μέτρου. Το κρύο αισθητό αλλά ΚΑΜΠΑΘΙΟ (υποφερτό). Οι ετήσιες βροχοπτώσεις κανονικές ώστε να διατηρείται η στάθμη του νερού σε αρκετά φρέατα (πηγάδια) από την ύδρευση το ΔΟΞΑΤΟ. Το έργο υδροδότησης του χωριού μας, από τις πηγές του ΜΠΟΥΝΑΡΜΠΑΣΙ (Κεφαλάρι)μόλις ολοκληρώνονταν. Μια κάποια μικρή παραφωνία αποτελούσε η αιφνίδια νεροποντή (μπόρα)και η χαλαζόπτωση, πλην βραχείας διάρκειας. Τότε ο χείμαρρος, αδυνατώντας να απορροφήσει τον τεράστιο όγκο του νερού έσπαγε (εκτρεπόταν ) παρά το κοιμητήριο και ξεχυνόταν φουριόζικα μέσα από το κέντρο του χωριού. Αυτό το γεγονός ξεσήκωνε πολλούς, ιδιαίτερα νεαρούς, που έτρεχαν προς την ξύλινη γέφυρα , παρά το Ηλεκτρ. Εργοστάσιο του ΠΑΠΟΥΤΣΗ, γκιζερίζοντας  (πηγαινοερχόμενοι) θαυμάζοντας τους όγκους των φερτών υλών που κατέβαζε το ξηρόρεμα και συγκεντρώνονταν κυρίως στα στηρίγματα  της γέφυρας. Γέμιζε ο τόπος από κορμούς και κλαριά δέντρων και που με το σταμάτημα της νεροποντής και της αποστράγγισης των υδάτων αρκετοί εκ των περιοίκων της περιοχής μάζευαν τα διάσπαρτα ξύλα για το χειμώνα. Η εύφορη κοιλάδα το Στρυμόνα και των παραποτάμων που δικαιολογημένα προσέδωσαν στην Ανατολ. Μακεδονία το προσωνύμιο το Τρίγωνο του Καναδά. Αναφέρθηκα στην ξύλινη γέφυρα, γιατί μια άλλη γέφυρα εκ σκυροδέματος στον ΜΠΟΤΑΚΑ (περιοχή )προς ΔΡΑΜΑ , αποτελούσαν τα ακρότατα σημεία περιπάτου των νεαρών Δοξατινών, αφού κατά περίεργο τρόπο, εξ ενστίκτου; ορμώμενοι γύριζαν στο χωριό. Πιθανόν να οφείλετο στο γεγονός  ότι από το σημείο των γεφυρών δεν ήταν ορατό το καμπαναριό τ’ Αι- Θανάση. Τι το προκαλούσε, το ένστικτο, μια κάποια ακαθόριστη ανησυχία που ξεμάκρυναν. Ανερμήνευτο. Ας σημειωθεί πως εκείνα τα χρόνια ο Δοξατινός δύσκολα έφευγε από το χωριό. Οι ελάχιστοι που έφυγαν, κυρίως για λόγους σπουδών ετύγχαναν σχετικού θαυμασμού. Ας πάμε όμως στην τοπική πανίδα. Στο ζωικό βασίλειο σημειώνουμε , το ΛΥΚΟ ,το ΤΣΑΚΑΛΙ. τη ΝΥΦΙΤΣΑ και το ΛΑΓΟ. Η κυρά ΜΑΡΙΩ , Η Αλεπού δεν δίσταζε να επισκέπτεται τα κοτέτσια των παράμερων σπιτιών, ιδιαίτερα κατά το χειμώνα. Ο ΛΥΚΟΣ και το ΤΣΑΚΑΛΙ αποτελούσαν τους καθαριστές από τα  ΛΕΣΙΑ(ψοφίμια) που αποσυντίθεντο στα χωράφια. Η ΝΥΦΙΤΣΑ ήταν ο τρομοκράτης και ο εξολοθρευτής ποντικών, αρουραίων και συναφών ειδών. Στους πρώτους ανήκουν οι αλήτες των αγρών αλλά και των αύλειων χώρων των σπιτιών. Τα πανέξυπνα ΣΤΡΟΥΘΙΑ(σπουργίτες), τα οικόσιτα και ελεύθερα αδηφάγα ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ, ενώ οι άφθονες ΚΑΡΓΕΣ και οι ΚΟΥΡΟΥΝΕΣ είχαν επικηρυχθεί ως επιζήμια για τη γεωργία από το ΔΑΣΑΡΧΕΙΟ αντί 5 δραχμών κατά κεφαλή. Πρόκληση για τους κυνηγούς. Το τερπνόν μετά του ωφελίμου! Τέλος στην κατηγορία των Ωδικών πτηνών αφθονούσαν οι Καρδερίνες , τα Γαρδέλια , οι Φλώροι, οι Φανέτες , οι Σπίνοι και οι Σιταρήθρες. Δε ν υπήρχε σπίτι χωρίς κλουβί με το αγαπημένο τους πουλί. Ξεχωριστή ομάδα ήταν η σκερτσόζα ΣΕΙΣΟΠΥΓΙΔΑ (Σουσουράδα)και ο καλλικέλαδος ΚΟΚΚΙΝΟΛΑΙΜΗΣ η εμφάνισή τους προμηνούσε τον ερχομό ψύχους. Τέλος στα αποδημητικά είχαμε τους μόνιμους αγαπημένους επισκέπτες τα ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ και τους ΛΕΡΓΟΥΣ ωφέλιμα και τα δυο, με τις περίτεχνες φωλιές τους κάτω από γεισώματα των σπιτιών για τα πρώτα και στους  ΜΠΟΥΧΑΡΙΔΕΣ(καπνοδόχους) των ακατοίκητων σπιτιών , στους στύλους της ΔΕΗ και τα υψηλά δέντρα για τους δεύτερους. Ιδιαίτερη μνεία κάνω για τα διερχόμενα αποδημητικά, κυρίως ΠΑΠΙΕΣ –ΧΗΝΕΣ γιατί προκαλούσαν τους κυνηγούς και όχι τυχαία. Επιστράτευαν τους ΤΣΙΦΤΕΔΕΣ (δίκαννα) τα μονόκαννα και τις ταχύβολες ιταλικές ΜΠΕΡΕΤΕΣ. Πρώτος τρόπος κυνηγιού το ΓΚΙΟΛΙ (υδατοδεξαμενή). Διαμόρφωση μικρού χώρους στο ανάχωμα, ενός –δυο ατόμων με άνοιγμα προς το νερό σαν παρατηρητήριο. Ο περίφημος ΓΚΙΟΥΜΕΣ . Δυο-τρεις φλύαρες οικόσιτες πάπιες , δεμένες να παίζουν τον κράχτη για τα υπεριπτάμενα αποδημητικά , που κουρασμένα και πεινασμένα από το πολύωρο ταξίδι τους, ανταποκρίνονταν στο κάλεσμα  , ανυποψίαστα για το τί τους περίμενε στο ΓΚΙΟΛΙ. Άλλος τρόπος και πιο άνετος σαν πήγαιναν στα παραποτάμια ΤΣΑΙΡΙΑ (χορτολίβαδα)όπου οι αδημονούντες ΝΕΜΡΩΔ είχαν την ευκαιρία για «ΠΥΡΟΜΑΔΟΝ» και πλούσια λεία. Δικαιολογημένα επέστρεφαν στο χωριό , νικητές και τροπαιούχοι, ζωσμένοι με αρμάθες πουλιών. Η ενέργειά τους αυτή δεν ήταν απερίσκεπτη, απλό hobby .τα σμήνη των πουλιών «εν ριπή οφθαλμού» εξαφάνιζαν στρέμματα σπαρτών, που μόλις βλάσταιναν. Στην κυριολεξία τα ΞΥΡΙΖΑΝ, καταστρέφοντας τη σοδειά . μόνο ντοκιμαντέρ του NATIONAL GEOGRAPHIC θα μπορούσε να σας πείσει. Δυστυχώς τα παιδιά κι εγγόνια μας . θα αρκεστούν σε φωτογραφίες, μια που η πανίδα άλλαξε , όπως όλα επί της γης υπάρχοντα.

Ηλίας Τσιτσιμπάσης

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου